Ik ben de tel kwijt, hoeveel coaches zijn er wel niet?

Meer dan 60.000 coaches in Nederland! Dat zijn weliswaar coaches in allerlei categorieën van opruimen tot bedrijfsadvies, maar wees eerlijk, zoveel? Hoe onderscheid jij je als coach? En ben je op zoek naar een coach, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Dus heeft iemand jou – coach in de 60.000+ vijver – eindelijk gevonden, hoe slim is het dan om diegene bij je te houden, te koesteren? Want elke keer met zijn allen hengelen naar die klant, pff dat kost veel tijd, geld en energie. Hoe je de eerste keer gevonden wordt? Huur daar maar een coach voor in?.

 

Klant in de houtgreep?

De volgende keer dat iemand weer een coach nodig heeft, kan diegene op zoek gaan naar een nieuwe. Hoe fantastisch is het echter als jij opnieuw wordt benaderd. Maak van je klant een terugkerende klant, een fan. Het kost zoveel inspanning om een nieuwe klant binnen te halen, terwijl het behouden van je klant makkelijker is. Dat betekent niet doorlopende coaching. Dus sluit je klant niet op. Doe dat slimmer.

 

Je weet me te vinden, hè?

Simpelweg zeggen aan het eind van de laatste sessie “als je weer een coach nodig hebt, dan weet je mij te vinden” dat gaat er niet voor zorgen dat jouw klant bij je terugkeert. Je moet er echt meer voor doen. En dat kan op verschillende manieren. Er is niet één manier, het is een combinatie.
Hieronder een aantal manieren:Mijn Notitieboekje EigenWijzer Management Workshop opdrachtgevers

  1. De basis is uiteraard dat je je werk goed hebt gedaan. Je hoeft geen vrienden te worden, daar komt de klant niet voor bij jou. Dat kan wel op de sportclub. Nee, de aanleiding (het probleem/uitdaging) waarom de klant in eerste instantie bij jou terecht is gekomen, die moet opgelost zijn.
  2. Tijdens het traject ondersteun je de klant met materialen bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest en een schrijfblok. Verwerk je gebruikte persoonlijkheidstest en andere voor jouw typerende coaching materialen in een notitieboekje dat je aan de klant geeft. Dit boekje gebruikt de klant het gehele traject. Aantekeningen worden in dit notitieboekje gemaakt. Er is één plek waar alles omtrent de coaching vastligt, niet op allerlei blaadjes of notities op de telefoon.
  3. Formuleer samen de uitdaging / het probleem goed. Laat het je klant opschrijven in het notitieboekje op de eerste pagina. Zodat je bij iedere sessie hier weer op terug kunt grijpen. Maak het SMART:
    1. Specifiek
    2. Meetbaar
    3. Acceptabel
    4. Realistisch
    5. Tijdgebonden
  4. Blijf jezelf als persoon en coach ontwikkelen en verwerk dit in je aanbod.
  5. Communiceer over je uitgebreide aanbod. Wellicht dat het nieuwe aanbod wel aanleiding is om weer contact met je op te nemen.

 

Blijf op het netvlies staan!

De boodschap is om te zorgen om bij je klant op het netvlies blijft staan. Het notitieboekje die je bij de eerste drie punten gebruikt, dat zorgt daar onbewust voor. Het notitieboekje blijft de klant gebruiken omdat het nog niet vol is en als naslag van het geleerde. Doordat dit boekje jouw aanpak “ademt”, wordt het onderbewuste van de klant iedere keer bij gebruik van het notitieboekje getriggerd. Zowel de buiten- als de binnenkant van het notitieboekje heb jij zo gemaakt dat jouw unieke aanpak daaruit naar voren komt en je klant optimaal ondersteunt.

 

Coach-notitieboekje

Het blijven communiceren en hoe je dat doet, daar zijn coaches voor die je daar bij kunnen helpen. Bij het notitieboekje dat blijft het onderbewuste van jouw klant blijft voeden, dat is te maken op www.mijnnotitieboekje.nl. Je kunt zowel aan de binnen- als buitenkant aanpassen zodat deze aansluit bij jouw werkwijze. En dat in een handig A5 notitieboekje met ringband zodat je makkelijk de pagina omslaat en kunt schrijven.

Volg Mijn Notitieboekje op social media voor nog meer inspiratie. Zo zie je bijvoorbeeld op maandag een voorbeeldnotitieboekje.

Link IFacebook Mijn Notitieboekje Link Instra Mijn Notitieboekje

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *