Is alles voor niets geweest?

Robin is blij en ongerust tegelijk. Van de longlist, zijn hij en zijn collega’s op de shortlist gekomen van een potentiële nieuwe klant. Dit is een gave opdracht die hij graag binnen wil halen. De voorgaande fase van Request for Information (RFI) was vlot doorlopen. En hij en zijn team hebben daarna hard gewerkt aan het vervolg (Request for Proposal). Ze hebben de potentiële klant ontmoet en verder uitgevraagd. Eigenlijk meer wat de klant wilde in plaats van de geschetste oplossing waar ze mee kwamen. Zodat ze een onderbouwd goed voorstel kunnen geven. Dit is onder meer wat Robin zorgen baart en de volgende ronde die komt, de pitch. Dit is een andere oplossing dan waar de klant mee kwam maar die wel invulling geeft aan de onderliggende vraag. Zullen ze dat begrijpen en waarderen?

De presentatie is goed al zegt hij het zelf. Gelikt zonder “glad“ te zijn. Dat roept ergernis op. Alleen hoe zorgt hij er voor dat ook na de laatste presentatie die van hun nog steeds op het netvlies staat? Het sturen van de presentatie, tja daar gebeurt vaak niet zo veel mee, blijkt uit praktijk. Het gaat om de presentatie, daar moet hij en zijn team het doen, het verschil maken. Hoe maakt hij het persoonlijk waarbij hij wel professioneel blijft?

 

€15.000 weggegooid

Uit onderzoek is gebleken dat mensen 15 minuten geconcentreerd kunnen luisteren. Een lang verhaal maakt het dat je klant niet meer luistert. Het duizelt de klant of erger nog hij is verveeld, hij vindt het saai en slaapverwekkend. En staat niet te springen voor een samenwerking. Jouw boodschap is verloren en je krijgt de opdracht niet. Alle tijd en energie die je gestoken hebt in je onderzoek om tot een oplossing te komen is voor niets geweest, inclusief die van de presentatie. 150 uur is er zo in gaan zitten. Reken is uit hoeveel dat kost! Uitgaande van €100 per uur is dat al snel €15.000.

 

De niet te kopiëren oplossing, bestaat die?

De opdracht binnenkrijgen op een unieke manier. Deze is niet te kopiëren. Het kan echt.
Dat is mooi gezegd, maar hoe dan?

Het kan echt!
Maak het persoonlijk en zorg dat je op het netvlies blijft staan. En dat gaat door na je presentatie.
Hoe zal het zijn dat je gekozen wordt en de opdracht binnenkrijgt? Sterker nog, het is niet die ene website en ook die van een paar actiesites. Wat met één website begint, resulteert in veel meer werk. En een toffe samenwerking.

Hieronder tref je vijf tips aan om te bereiken:

  1. Persoonlijk contact door een contactpersoon
  2. Antwoord geven op de klantvraag. Dit houdt ook in de vraag achter de vraag achterhalen.
  3. Wat zijn de verwachtingen? Als je die weet, weet je in ieder geval waar je aan moet voldoen/invulling aan geven.
  4. Een goede, concrete presentatie zonder “glad “ te zijn. Dat roept ergernis op. Geen uitgeschreven sheets waar de klant naar gaat zitten staren/lezen. Dan luisteren ze niet meer naar jou. En houdt het concreet.
  5. Laat een gepersonaliseerd notitieboekje achter met een knipoog naar jullie samenwerking. De belangrijkste sheets/conclusies staan in die notitieboekje. Dit boekje kunnen ze blijven gebruiken om in te schrijven/aantekeningen in te maken. En zo blijf jij met je bedrijf op het netvlies van de klant. Ook tijdens de presentatie van de andere partijen. En maanden later nog steeds.

 

Samenvattend

Bereid je goed voor. Zorg dat je de klant op een positieve manier verrast en geef invulling aan zijn verwachtingen. Wees betrokken en professioneel en doe iets wat je onderscheidt van anderen. Met een notitieboekje maak je net het verschil.

 

Op het netvlies blijven staan

Wil je ook een persoonlijk visitekaartje bij je klant achterlaten? Een visitekaartje dat jouw verhaal onderbouwt en dat niet in de prullenbak verdwijnt of op de stapel andere visitekaartjes? Een visitekaartje in de vorm van een notitieboekje wordt gebruikt en daarmee blijf jij (bewust of onbewust) op het netvlies. Graag helpen wij je met relevante, gepersonaliseerde notitieboekje(s). Hoe ver je hier in gaat, is aan jou. Neem contact op via e-mail (info@mijnnotitieboekje.nl) of vul je verzoek in via het contactformulier. Of ga naar mijnnotitieboekje.nl voor meer informatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *